Cele i zadania
Podstawowym celem działania Placówki jest tworzenie właściwych dla wszechstronnego rozwoju dziecka warunków opiekuńczych, wychowawczych, zdrowotnych, bytowych przy równoczesnym uwzględnieniu:
- dobra dziecka i poszanowania jego praw,
- zapewnienia poczucia bezpieczeństwa i przywrócenia równowagi emocjonalnej,
- utrzymywanie kontaktów dziecka z rodzicami i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd postanowił inaczej,
- podejmowanie działań mających na celu powrót dziecka do rodziny własnej,
- zapewnienie dziecku dostępu do kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych,
- potrzeby wyrównywania deficytów rozwojowych,
- przygotowania do samodzielnego życia.
Cele działania Placówki realizowane są we współpracy z:
- Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej w Nowym Sączu,
- Organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej,
- rodziną i asystentem rodziny,
- Ośrodkami Pomocy Społecznej, Powiatowymi Centrami Pomocy Rodzinie, właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania dziecka,
- Ośrodkami adopcyjnymi,
- Poradnią psychologiczno- pedagogiczną,
- Sądami,
- szkołami do których uczęszczają dzieci,
- placówkami służby zdrowia,
- organizacjami pozarządowymi, które zajmują się niesieniem pomocy rodzinie i dziecku,
- innymi instytucjami i osobami, które podejmują się wspierania działań wychowawczych Placówki.
Zadania Placówki realizowane są poprzez podejmowanie działań dotyczących:
- organizacji życia wychowanków gwarantującej zachowanie równowagi psychicznej, zaspokajania potrzeb emocjonalnych i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,
- zapewnienia właściwych, określonych standardami, warunków mieszkalnych, wyżywienia, zaopatrzenia w przedmioty osobistego użytku,
- zabezpieczenia właściwej opieki zdrowotnej,
- podejmowania działań, mających na celu powrót dziecka do rodziny lub umieszczenie dziecka w rodzinnej formie pieczy zastępczej, jeśli nie istnieją przesłanki do powrotu dziecka w środowisko rodziny biologicznej.
- prowadzenia zajęć socjalizacyjnych, wyrównawczych, korekcyjno –kompensacyjnych, terapeutycznych, rewalidacyjnych oraz innych specjalistycznych według indywidualnych potrzeb dziecka,
- umożliwienia uczestnictwa w różnych formach zajęć rekreacyjno – sportowych, artystycznych, praktyczno – technicznych, komputerowych, kulinarnych i innych,
- organizowania działalności kulturalnej w Placówce, kultywowanie tradycji świąt i innych uroczystości wynikających z historii, tradycji, religii i obyczajów.
- dostosowanie przebiegu procesu opiekuńczo – wychowawczego oraz dydaktycznego do indywidualnych cech osobowości dziecka.